به گزارش
پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از
جهانبين نيوز، امروزه و با شيوع بيماري کرونا و ادامه دار بودن آن داشتن خودرو براي پرهيز از سوار شدن به وسايل حمل و نقل عمومي کشور براي عدم ابتلا به اين بيماري بيش از پيش احساس مي شود.
اما در سالهاي و ماههاي اخير همواره مشکلات مربوط به توليد و توزيع و قيمت گذاري خودرو و حتي دپوي آنها در انبارهاي مختلف حاشيه ساز شده است.
در بخش توليد، تهيه مواد اوليه، توليد قطعات با کيفيت، پرداخت مطالبات قطعهسازان و پاسخگويي به تقاضاي بازار با مشکلات جدي روبه رو بوده است و در طرف تقاضا نيز موضوع کيفيت، ايمني و به ويژه قيمت آن هميشه مورد پرسش است.
علاوه بر نوسانات شديد بازار و افزايشهاي غير منتظره و غير منطقي قيمت، به ويژه در بازار آزاد بار سنگيني بر دوش متقاضيان واقعي تحميل ميکند. بدون شک اختلاف قيمت چند ميليوني ميان کارخانه و بازار آزاد سود سرشاري را به جيب دلالان وارد ميکند. اما اکثر مصرف کنندههاي واقعي چيزي جز گراني نصيبشان نمي شود.
همه اين مسائل باعث شده است که مردم بيش از پيش منتظر تصميمات مسئولين سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه براي حل اين مشکل باشند، بدون هيچ شکي پس از اقدامات انقلابي قوه قضائيه در برخورد با متخلفين صنعت خودرو حال همه چشم ها به نمايندگان مجلس يازدهم دوخته شده است تا آنان با حمايت از اين بخش اشتغالزا، مشکلات آن را حل و فصل کنند.
به همين خاطر پايگاه خبري تحليلي
جهانبين نيوز به مصاحبه هاي چند تن از نمايندگان مجلس يازدهم و کارشناسان صنعت خودرو در اين زمينه پرداخته است که در ادامه ميخوانيم .
از صنعت خودرو حمايت کنيم نه از شرکتهاي خودروساز
روح الله ايزدخواه، نماينده مردم تهران مجلس شوراي اسلامي گفت: صنعت خودروسازي در کشور يک صنعت لوکوموتيو محسوب مي شود به طوري که مي توانند 25 صنعت ديگر را در کشور همراه با خود توسعه دهد.
وي افزود: بدون هيچ شکي به اين صنعت غني در کشورمان احتياج داريم ولي متاسفانه سياست گذاري در اين صنعت خيلي ناقص و معيوب بوده و جاي کار بسياري دارد به طوري که بيشتر از شرکتهاي خودروساز حمايت کرده ايم اين در حالي است که بايد از صنعت خودرو حمايت مي کرديم.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: بنابراين بايد تحول اساسي در اين سياست گذاري ها اعمال کرد، اين شيوه هاي فروش امروزي که متاسفانه به شيوه هاي بسيار غلط، غيرعلمي و غيرتجربي انجام مي شود و بيشتر به يک قمار اجتماعي شبيه است بايد تغيير کند.
ايزدخواه در پايان گفت: توسعه صنعت خودروسازي و ورود به آن از مهمترين اولويت هاي مجلس يازدهم است که به آن خواهيم پرداخت و تمام تلاشمان را مي کنيم تا مشکلات آن را رفع کنيم.
مجلس به بخش تحقيق و توسعه توجه کند
اميرحسين عسکريان، مشاور طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو گفت: يکي از بزرگترين معظلات صنعت خودروسازي کشور عدم سرمايه گذاري روي واحدهاي آر ان دي يا تحقيق و توسعه است به طوري که ما اگر بتوانيم در دل هر خودروسازي واحدهاي تحقيق و توسعه را ايجاد کنيم مطمئن باشيد در يک بازه زماني مشخص مي توانيم به توفيقات بلندي نائل شويم.
وي افزود: کشورهاي توسعه يافته در صنعت خودرو از جمله آمريکا، آلمان و ژاپن که بازارهاي جهاني را در دست دارند سرمايه گذاري ويژه اي روي اين بخش کرده اند به طوري که آنها سه تا چهار درصد درآمد خودروسازها صرف تحقيق و توسعه ميشود.
مشاور طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو اظهار نمود: بنابراين ضروري است وزارت صنعت و معدن و شرکتهاي داخلي خودروساز به اين زمينه توجه ويژه اي کنند و با توجه به وجود کارشناسان اقتصادان مجرب و جوان در مجلس شوراي اسلامي انتظار مي رود آنها به اين امر ورود کرده و تصميم گيري ها لازم را به عمل آورند.
عسکريان بيان داشت: واگذاري سهام شرکتهاي خودروساز داخلي در قالب قراردادهاي سرمايهگذاري مشترک به طرف خارجي و عدم توسعه پلتفرم توسط خودروسازان، از عوامل عدم پيشرفت صنعت خودرو طي ساليان اخير بوده است به طوري که هزينههاي بالاي توسعه پلتفرم داخلي، از جمله عواملي بوده که باعث شده خودروسازان به اين سمت حرکت نکنند.
وي در پايان افزود: در اين راستا ميتوان از طريق صندوق پروژه، منابع مالي لازم براي طراحي و توسعه پلتفرم داخلي را تامين نمود.
ساماندهي بازار خودرو در اولويت مجلس است
حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم استان اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص آخرين وضعيت بازار خودرو گفت: بدون هيچ شکي ساماندهي به وضعيت بازار خودروي کشور با توجه به اتفاقاتي که در چند وقت اخير رخ داده از مهمترين اولويت هاي مجلس جديد به شمار مي رود.
وي افزود: بدين منظور همزمان با شروع به کار کميسيون هاي مختلف مجلس از آقاي مدرس خياباني، سرپرست وزارت صمت دعوت خواهيم کرد تا در خصوص وضعيت بازار خودرو و راهکاري اين وزارتخانه براي بهبود آن گزارش دهند.
نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي در ادامه يادآور شد: در وضعيت فعلي پيش فروش خودرو با شرايط خاص نمي تواند به عنوان راهکاري اساسي براي بهبود بازار خودرو قلمداد شود و مجلس و دولت بايد با تفاهم به دنبال راهکار اساسي باشند.
خودروسازان داخلي هنوز به معناي واقعي کلمه خودروساز نشدهاند
سيدمصطفي ميرسليم، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگويي با اشاره به آسيبهاي صنعت خودروسازي در کشور گفت: خودروسازان داخلي بايد با همکاري خودروسازان بزرگ جهان نسبت به انتقال فناوري و کسب دانش بهنگام براي طراحي و توليد خودرو اقدام کنند.
دانش طراحي و توليد خودرو بايد در خودروسازان داخلي نهادينه شود.
وي با اشاره به اينکه خودروسازان داخلي هنوز به معناي واقعي کلمه خودروساز نشدهاند زيرا خودروساز شدن به معناي کسب دانش لازم براي طراحي و توليد خودرو با برترين کيفيت و ارزان ترين قيمت است اظهار کرد: با بررسي وضعيت فعلي خودروهاي توليدي در کشور مشخص مي شود که خودروسازان داخلي هنوز نتوانسته اند به اين هدف دست يابند.
ميرسليم تصريح کرد: خودروسازان با محصولات کنونيشان نميتوانند نظر مشتريان خودرو را در بازارهاي هدف جلب کنند چرا که خودروهاي کنوني فاقد کيفيت و قيمت رقابتي است. نبود کيفيت و فناوري در محصولات توليدي خودروسازان و همچنين قيمت گران در اين سالها از جمله عوامل اصلي اثرگذار بر کاهش صادرات خودرو بوده است؛ موضوعي که در سالجاري همچنان گريبان صادرات خودروهاي سواري را گرفته است و موجب شده که حتي فرض خروج از شرايط تحريم نيز نتواند کمک جدي در اين زمينه کند.
به دنبال راهکار بلند مدت براي نجات صنعت خودرو هستيم
رضا تقيپور در گفتگويي با بيان اينکه چاره کار براي حل معضلات صنعت خودرو چيزي جز جهش توليد نيست، اظهار کرد: اصلاح ساختار و سوق دادن صنعت خودرو به سمت سوددهي چيزي نيست که بتوانيم با راه حلهاي زودگذر و سطحي به آن دست يابيم.
وي افزود: با اينکه صنعت خودرو در کشور ايران قدمت ۶۰ ساله دارد، اما اشکالات آن مشخص است. صنايع خودروسازي با رويکرد وابستگي و با مونتاژ وارد ايران شد، شايد اين موضوع در ابتداي کار مشکل نبود، اما در ادامه بايد به يک نوع استقلال دست مييافت که محقق نشده است.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شواري اسلامي با تأکيد براينکه صنايع خودروسازي بايد به سمت استقلال در طراحي و اتکا به منابع داخلي بروند، گفت: صنعت خودرو با مافيايي مواجه است که سود خود را در واردات خودرو دنبال ميکند و اين بزرگترين مانع براي تقويت خودروسازيهاي داخلي است.
تقيپور با بيان اينکه به اتفاق برخي نمايندگان طرحي براي جهش توليد تهيه کردهايم که آن را به مجلس ارائه ميدهيم، تصريح کرد: اين برنامه مبتني بر سياستهاي کلي که تاکنون مقام معظم رهبري در حمايت از توليد و خوداتکايي بيان فرمودهاند تهيه شده و مجموعه کاملي است که شاخصها در آن مشخص شده و اگر دولت استقبال کند، ميتواند شروع خوبي براي گرهگشايي از توليد داخلي و از جمله در صنعت خودرو باشد.
عضو مجمع نمايندگان تهران با بيان اينکه راهحلهاي ميان مدت براي روانسازي مشکلات در صنعت خودرو هست، خاطرنشان کرد: بايد براي رفع نياز کسب و کارهاي مردم بايد روي چند خودروي داخلي تمرکز کنيم که کم مصرف و ارزان باشد و به مسائل خودروهاي لوکس و واردات آن در دراز مدت پرداخته شود.
وي اظهار کرد: اين يک برنامه عملياتي است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد به صورت جدي آن را اعمال کند. از اين طريق ميتوانيم قدري مافياي خودر را هم کنار بزنيم.
تقيپور گفت: حمايت از توليد با اصلاح نظام بانکي و اينکه پول کافي در اختيار خودروسازيها قرار گيرد، نيز از ديگر راهکارهاي حرکت صنعت خودرو است، به شرطي که اين تسهيلات براي رانت و پرداخت حقوق کارکنان هزينه نشود و فقط به سمت توليد برود. همه اين مسائل را در برنامهاي پيش بيني کرديم که به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهيم داد.
انحصار در خودرو بحران ايجاد کرد
بهروز محبي نجمآبادي، نماينده مردم سبزوار نيز يکي از مشکلات جدي جامعه را بخش خودرو دانست و گفت: «با بحران مديريتي در بازار خودرو مواجهيم و نظام بايد تکليف خودش با اين معضل روشن کند.»
وي با اشارهبه ابهامهاي موجود درباره ميزان بهرهوري و نحوه قيمتگذاريها باتوجهبه هزينه تمامشده در بخش خودرو، گفت: «در گذشته، تا اندازهاي به اين مسئله پرداخته شده و حتي در مجلس هفتم، تحقيق و تفحص از شرکتهاي خودروسازي پيش رفت، اما متأسفانه به نتيجه نرسيد.»
محبي نجم آبادي با اشاره به انحصار در زمينه خودرو، اظهار کرد: «قرار بود نتيجه اين انحصار، پيشرفت تکنولوژي باشد و خودروسازها قيمت تمامشده را پايين بياورند و کيفيت را افزايش دهند، اما اين اتفاق نيفتاد و بهجاي قطعهسازي از چين قطعه وارد شد و بحرانهاي جدياي به وجود آمد؛ از اين رو مجلس يازدهم بهطور قطع براي پيگيري در اينباره ورود خواهد کرد.»
نماينده مردم سبزوار در مجلس يازدهم با بيان اينکه ۷۰ تا ۸۰ مشکل و معضل در کشور براي مجلس آينده احصا شده است، گفت: «يکي از اين اولويتها، بررسي وضعيت شرکتهاي خودروسازي همچون ايرانخودرو و سايپا و توليدات داخلي است و به هيچوجه افزايش قيمتهاي کنوني قابلقبول نيست؛ هر چند متأسفانه در همين شرايط هم خريداراني هستند که با اين قيمتها معامله کنند.»